Padomi jaunajam Hydrofoil (lidslēpes) braucējam.

Sagatavošanās.
Iecel slēpi ūdenī. Piepeldi tai no aizmugures, izlien cauri sēdekļa jostai. Ieliec vienu kājas pēdu cilpā. Tas ļaus noturēt slēpi vajadzīgajā virzienā. Pārslīdi pāri sēdeklim un, vienu pēc otras, nostiprini pēdas to turētājos, obligāti lietojot papēžu cilpas. Pabīdies atpakaļ un pārliecinies, lai sēžamvieta nav pāri aizmugurējai sēdekļa malai. Ja svars ir pārāk tālu atpakaļ, spārns cenšas celties uz augšu. Tavs mērķis sākumā ir noturēt to uz leju. Stingri savelc jostu.

Starts.
Iekārtojies ērti un stabili, piespied rokas mazliet augstāk par ceļiem. Iztaisno muguru, atbrīvojies. Tu peldēsi stabilā stāvoklī, slēpes gals būs virs ūdens. Šo pašu stāvoklis saglabā arī startējot. Kad laiva sāk vilkt, muguru un rokas sasprindzini tā, lai kājas saglabātu kontaktu ar šņores rokturi. Mazliet uzspied arī uz pēdām, bet seko, lai slēpes gals nepaiet zem ūdens. Slēpei jābūt laivas virzienā. Spiežot ar sēžamvietu uz sēdekli, visu augumu centies saglabāt vertikālā stāvoklī, neliecies viduklī uz sāniem. 

Pirmais brīdis virs ūdens.
Kad esi ticis virs ūdens, pacel taisnas rokas plecu augstumā un jostasvietā saliecies uz priekšu. Skaties taisni uz laivu. Stūrēšanu veic, pavēršot ceļus vēlamajā braukšanas virzienā. Paliecot ceļus pa labi, slēpe griezīsies pa labi. Visām kustībām jābūt maigām, jo ass ceļu rāviens pagriezīs slēpi pārāk daudz. Ir mazliet vieglāk stūrēt, ja ceļi nav saspiesti kopā.

Braukšana uz spārna.
Kad vari kontrolēt sānu virzienu, var sākt mācīties braukt uz spārna. Ļoti lēnām un pakāpeniski virzi plecus atpakaļ bet rokas nolaid ērtāk - zemāk,  kamēr slēpe atraujas no ūdens. Pacel rokas augstāk, lai apturētu slēpes kustību uz augšu. Ja rodas kādas problēmas, ātri noliec plecus atkal uz priekšu, rokas pacel uz augšu. Slēpe nolaidīsies atpakaļ uz ūdens un kļūs stabilāka. Ieteicamais braukšanas augstums sākumā ne vairāk par 30 cm.

Augstuma regulēšana.
Ir divi faktori, kas kontrolē braukšanas augstumu: pleci un rokturis. Plecus virzot uz priekšu, spārns iet uz leju. Plecus virzot atpakaļ, spārns iet uz augšu. Roktura celšana uz augšu liek spārnam iet uz leju. Roktura laišana zemē liek spārnam celties. Sākumā plecu stāvoklis ir rupjā regulēšana, roktura stāvoklis ir smalkā spārna augstuma regulēšana. Visām kustībām jābūt lēnām, bez steigas!

Dažas populāras kļūdas:
- noliec plecus uz priekšu, jo grib, lai slēpe ietu uz leju, bet nolaiž arī rokturi –> slēpe dodas uz augšu.
- paceļ rokturi, lai tiktu uz leju, bet paliec arī plecus atpakaļ, kas liek slēpei celties.
- rokas pievelk klāt, lai it kā sameklētu atbalstu auklā. Rokām jābūt taisnām sev tieši priekšā.

Ievēro!
Skaties uz priekšu - uz laivu vai horizontu. Neskaties uz slēpi vai ūdeni, tas traucē kontrolēt līdzsvaru. Centies nebraukt dzenskrūves sakultajā ūdenī, bet tam blakus vai arī izbrauc cauri vilnim uz gludu ūdeni. Dzenskrūves radītajos burbuļos ir daudz grūtāk saprast, kā vadīt slēpes augstumu. Rokas visu laiku turi elkoņos taisni, nepievelc klāt. Tas palielina stūrēšanas efektu un ļauj vieglāk noturēties, ja rodas vadīšanas problēmas.

!!! Nekādā gadījumā nespied uz kājām !!! Ne noliecoties uz priekšu, ne brīdī, kad slēpe pēkšņi krīt lejā, ja tā pacēlusies par augstu un priekšējais spārns izgājis no ūdens. Ja nespiež ar pēdām, slēpe atsitas pret ūdens virsmu un pati iztaisnojas. Ja uzspiež – tā ienirst un seko kritiens.

Laivas ātrums.
Laivas ātrums labāk mazs, pat 12 mph (19 km/h). Tas dod vairāk laika saprast notiekošo un atcerēties, kas īsti būtu jādara. Dažiem braucējiem patīk lielāks ātrums ~ 15 - 17 mph (24 – 27 km/h). Tad ūdens paliek „cietāks” un sajūta uz slēpes stabilāka, bet tā arī ātrāk reaģē uz stūrēšanas kustībām. Pieredzējušie braucēji izvēlas ap 25-30 mph (40–48 km/h).

Aukla - nestaipīga tipa (non-stretch).
Virves garums 60' (18 m), sākumā varētu būt 15 m. Īsāka aukla dod ātrāku slēpes reakciju uz roku kustībām, tā arī mazāk atslābst, rada lielāku drošības sajūtu. Dziļā V-tipa iesācēju rokturi nomaini pret parasto, līdzko iemācies stabili startēt. Tas samazinās traumu iespējas, nejauši iekrītot lielajā roktura cilpā.

Veiksmīgs brauciens nav atkarīgs no patērētā spēka, bet gan no vadīšanas procesu saprašanas.

Patīkamu lidojumu !           Mācību video : http://www.udensklubs.lv/pub/main.php?id=4&sid=3

 
 
      Top.LV E-pasts : info@udensklubs.lv       
Ūdens temperatūra: --o C